"Ketahuilah bahawa kesusahan itu akan membuka pendengaran dan penglihatan, menghidupkan hati, mendewasakan jiwa, mengingatkan hamba dan menambah pahala".

~ IkLan ~

CounTeR



~ TimE ~

Saturday, January 22, 2011

Reduce~Reuse~Recycle

Assalamualaikum semua....

Reduce, Reuse, Recycle....
Mesti u all selalu dengar kan..kalau u all baru pertama kali dengar..saya nak cerita sikit pentingnya aktiviti2 sebegini..
Maksud (Reduce) memproses, (Reuse) guna semula, (Recycle) Kitar semula..
Kitar semula ialah proses mengolah semula bahan buangan untuk menghasilkan barangan yang baru. Kitar semula adalah komponen utama bagi pengurusan bahan buangan moden dan komponen ketiga bagi "Pengurangan pembaziran, Guna semula, Kitar semula" hieraki buangan.

Kos untuk melupuskan sampah ini pula mencecah berjuta-juta ringgit.
Setiap tahun jumlah sampah yang dibuang akan terus meningkat dan kawasan pelupusan sampah pula semakin penuh. Di sinilah pentingnya kesedaran masyarakat untuk melakukan kitar semula sebelum bumi ini musnah.

Setiap sabtu biasanya saya akan ke Pusat Kitar Semula di Presint 9, Putrajaya untuk membuang barang2 yang boleh dikitar semula seperti contoh botol2 plastik, surat khabar, kertas2, kotak2 dan sebagainya..

Pusat Kitar Semula Presint 9, Putrajaya

Hasil dari pengumpulan kertas-kertas yang dah diguna pakai.. Daripada u all buang begitu saja lebih baik u all kitar semula.. Boleh juga dijual & salah satu cara menyelamatkan alam sekitar

Senarai harga bahan-bahan kitar semula di Putrajaya..

Seperti kempen yg disarankan oleh kerajaan tentang "Hari Tanpa Beg Plastik" sejak 2hb Januari 2010.

Biasanya klu u all pergi pasaraya hari sabtu mesti pasaraya 2 takkan bagi beg plastik..
klu u all nak juga beg plastik, mesti dikenakan charge 0.20 sen..
Perkara seperti ini bagus bagi membendung masalah pencemaran yang semakin berleluasa. u all digalakkan membawa beg sendiri semasa membeli-belah atau menggunakan beg mesra alam. Bahan campuran kimia boleh merosakkan keseimbangan ekosistem dan memberi kesan buruk kepada bumi iaitu pemanasan global. Bumi ini merupakan satu-satunya rumah bagi manusia, flora dan fauna.

Uollllss pernah dengar tak hotel atau rumah yang diperbuat dari sampah atau barang-barang terbuang..kalau di Malaysia belum pernah ada lagi la..tapi kat oversea memang dah ada..Diorang menghargai tentang persekitaran alam semula jadi.. kita patut mencontohi mereka dalam hal seperti ini untuk menyelamatkan dunia...
Jom kite tengok Hotel yang diperbuat dari sampah terletak di Madrid, Sepanyol..

Hotel Sampah Pantai (Beach Garbage Hotel) Madrid, Sepanyol

Hotel pertama yang dibina dengan menggunakan sampah dan bahan terbuang yang di kitar semula, kini dibuka di Madrid, Sepanyol.

Hotel ini yang terletak di tengah bandar Madrid yg dihasilkan oleh seorang artis Jerman, Ha Schult bersempena dengan Pesta Industri Pelancongan Tahunan negara itu.

Menurut Schult, antara bahan terbuang yang digunakan untuk membina hotel tersebut adalah botol plastik, kayu, bingkai gambar, alat muzik, stoking koyak, tayar dan buku cerita kanak-kanak.

Sampah yang dikutip adalah daripda lautan kerana ia merupakan satu tempat pembuangan sampah terbesar di dunia" katanya.

Hotel ini dicipta untuk memberi kesedaran kepada pengunjung mengenai kepentingan kebersihan dunia di masa hadapan.

Hampir 40 peratus hotel itu dibina menggunakan sampah yang ditinggalkan pengunjung yang dikutip daripada pantai di seluruh negara Amerika Latin.

Wahhh, dahsyatkan..
Betapa kreatifnya mereka dalam menghasilkan sesuatu idea bagi memberi kesedaran kepada manusia tentang kebersihan Alam sekitar..

Jadi kita sebagai rakyat Malaysia yang bersih, marilah kita bersama-sama bergotong royong dan memupuk nilai-nilai murni dalam diri untuk menjaga kebersihan ditempat kita..
Kitar semula dapat menyelamatkan alam sekitar..

1 comment:

  1. hai...sy pun br mula nk start xtvt kitar semula ni....
    saya start kumpul kertas, kotak, botol2 plastik, tin2, kaca...
    tp br mula...hehehe
    di samping dapat clearkan ruang rumah yg byk bhn2 terbuang ni, drpd buang je baik hantar kat pusat kitar semula kan?
    :)

    ReplyDelete

ReHat Sini Jap