"Ketahuilah bahawa kesusahan itu akan membuka pendengaran dan penglihatan, menghidupkan hati, mendewasakan jiwa, mengingatkan hamba dan menambah pahala".

~ IkLan ~

CounTeR



~ TimE ~

Monday, January 17, 2011

~ Tra9edi Disuatu Hari Minggu~

Ahad 16 Januari 2011

Petang tue sis aku ajak kluar g beli brg2 dapur. Seperti biasa mmg aku suke bawak anak2 buah aku kuar jalan2..tp masa 2 bawa sorg je coz yg lain tido..lg pun susah klu nk bli brg bawak ramai2..
Sebelum 2 mmg aku dh niat nk bawa my sis family & younger bro belanja makan..So aku suggest la nk blanje mkn Pizza Hut..anak buah aku pun mmg suke sgt2 la & siap bgtau nk mkn mushroom sup..
Pastu kami g bli brg2 dapur kt Speed-Mart Seksyen 6, Kota Damansara.. Selesai je beli brg2, kami bergerak la nk balik..
Tetibe....jeng..jeng..jeng... wah mcm suspen lah pulak.. :)
Start punye start enjin kereta...x hidup2 jugak.. Gelabah la jugak aku masa tu..Aku rase sah la bateri kereta aku dh kong nie..
Kebetulan plak makcik aku yg dok berdekatan call tanye kt mn..Masa 2 makcik & pakcik aku nk hantar my sis daughter yg tinggal semalam with them..
So dorg pun trus bergegas kt tempat kejadian.. Then pakcik aku tgk2 kan kereta & dia tanye aku mn suiz ntah ape ntah..aku pun xtahu..sbb dia kate klu kereta lame ade suiz leh tgk..so leh tahu sbb ape..tp kereta aku ni keluaran baru so aku sendiri pon xtahu kat mn..
Dah menjadi kebiasaan ramai wanita plg xsuke klu kereta rosak..sbb kbnykannye mmg xtahu nk buat ape..termasuk la aku..wahaha..

Nasib berdekatan dgn speed-Mart 2 ade bengkel kereta..So aku pg lah brth yg kereta aku rosak & mayb bateri habis..then aku tanye tukar bateri baru brape harga? Mechanic 2 kate bateri baru RM 235.oo.. Untuk mendapatkan kepastian aku call lah mmbr & tanye die..die kate klu nk murah bli bateri air..klu bateri kering harga mahal skit..tp die brth bateri kering pun biasa RM200.00 ke bawah..So aku xnk la bli kt bengkel 2 tp xtau nk buat cmne klu xleh start.. Then pakcik aku suruh die tgk2 kenapa xleh start.. pastu die ketok sane, ketok sini, last2 die kate starter kereta problem.. And then die bg start & pesan jgn tutup enjin klu b'henti mn2.. So selamat la aku balik rumah my sis.. Pastu aku mintak tlg sorg mmbr..then die leh tolong bawak aku g bengkel mmbr die Ah Keong.. Dulu pon aku pernah service kete kt bengkel Ah keong ni.. Free of Charge.. Mmg baik hati lah.. Die pun mmg baik ngan Ah Keong.. So aku g bengkel mmbr kepada Ah Keong kt Batu Caves & check, die cakap bateri kong ma... so tukar la bateri dgn harga RM180.00.. wah RM180.. nasib la aku x tukar bateri kt bengkel seksyen 6 tu.. Bukan kate bateri, dgn starter2 sekali ganti baru..klu x burn cm2 je RM50.00++.. 2 lah klu kite x selidik & main beli je mesti org sng tipu..tambahan pulak tgk kite ni perempuan..

Akhirnye settle.. Alhamdulillah..
Tapi masih blum selesai lg pasal kereta ni sbb before raya ni mmg kene service..yela preparation for perjalanan yg jauh tuk pulang ke kampung.. yg penting selamat sampai ke destinasi.. Selesai sudah..perut aku pun mule la berkeroncong.. mmg rase lapar & penat sgt sbb terkejar nk settle kan before malam..

Kemudian aku ajak la mmbr 2 g makan & belanja die sbb dh susah payah tolong aku..
And die bawa aku g makan kt Restoran Ayam Penyet Sri Gombak.. Biasa dgr Ayam penyet ni tp xpernah makan lg..so aku follow jer..
Huhu..boleh tahan jugak makanan kt sini..
Niat nk blanje my sis & younger bro bertukar kepada belanja peralatan kereta.. tp xkesah la next week or after chiness New Year nnti belanje jugak.. InsyaAllah ...
Pas makan terus aku gerak balik Putrajaya..& sampai kt rumah mmg dh xigt ape & sgt2 letih..bersihkan diri & terus lelapkan mata dgn mimpi2 yg indah..('',)

No comments:

Post a Comment


Lilypie Kids Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

ReHat Sini Jap