"Ketahuilah bahawa kesusahan itu akan membuka pendengaran dan penglihatan, menghidupkan hati, mendewasakan jiwa, mengingatkan hamba dan menambah pahala".

~ IkLan ~

CounTeR



~ TimE ~

Thursday, July 29, 2010

:: Puasa Oh Puasa ::


Kali ni crita pasal puasa...
Pejam jelik pejam jelit, sekejap je mase berlalu..sudah hampir penghujung bulan Julai dan akan tiba bulan Ogos...Hanya hampir seminggu sahaja. Dan pd bulan ini umat Islam akan menjalani ibadah puasa, bulan yg paling mulia iaitu bulan Ramadhan..
Memang kedatangan Ramadhan akan dinantikan oleh umat islam bg mendapat & mengumpul keberkatan & pahala yg berlipat ganda..

Diantara hadis yang sering dikumandangkan setiap kali
hadirnya bulanRamadhan ialah hadis yang berbunyi :
“Apabila masuk bulan Ramadhan, dibukakan pintu-pintu langit dan ditutup pintu-pintu neraka Jahannam, serta dibelenggu syaitan-syaitan”.
Bila teringat
puasa sebelum2 ini, mmg byk perkara yg sy lalui..Ada yg seronok dan ada yg tidak..Memang xdapat dilupakan. Banyak perbezaan puasa dulu dan sekarang.. Berpuasa disuasana yg berbeza, yela dulu belajar, sekarang dh kerja..Tambahan pulak zaman kanak2..puasa "Yang yok pagi2 bukak periok" ungkapan 2 tak akan saya lupa ..

Teringat zaman sekolah mmg melucukan..Sehari berpuasa amat meletihkan. Nasiblah waktu p'sekolahan hanya setengah hari. Balik je dr sekolah trus tidor.. Klu boleh nk tidor je sampai waktu berbuka..Tp kuatkan juga semangat untuk m'habiskan seharian berpuasa..Yela ade habuan menanti bila berpuasa penuh dibulan Ramadhan..
Dulu:~ puasa mmg meletihkan..Yg ade difikiran mahukan puasa penuh sebulan untuk dptkan duit raya yg banyak, xkira mcmane cara sekali pun kite berpuasa..hehe smpikan penah mencuri2 untuk minum tp masih puasa lg..yela klu kt rumah sape yg x berpuasa xboleh berbuka bersama2 dgn org yg berpuasa..sape yg xnak kan..so puasa jugaklah..
Sekarang:~ Berbeza la dgn zaman kanak2..Sekarang penghayatan tntg
puasa lebih mendalam n semangat berpuasa x same mcm zaman kanak2..wlaupun bekerja seharian masih mampu dan larat untuk berpuasa..Dan puasa lebih bermakna..('',)

Juadah berbuka puasa yg wajib ada utk family aku semestinya kurma dan kuih muih..bg pembuka selera dan sunah Nabi..
Dulu:~ berbuka puasa beramai2, Azan belum berkumandang makanan dh tersedia kt depan mata..tinggal nk makan je..
Sekarang:~ Dah susah nk berbuka beramai2 kerana x semua ahli keluarga ada..



Setiap malam pd bulan Ramadhan umat Islam akan mengerjakan ibadah solat iaitu solat Terawih..
Dulu:~ Berterawih beramai2 dah menjamu kuih muih selepas selesai solat..
Sekarang:~ Jarang Terawih berjemaah dan hanya solat sendiri..

1 lg perkara yg sy suke mase bulan
Ramadhan:
bersedekah, xkira sedekah ape pun tp dulu biasenya sedekah makanan atau kuih muih je.. Bertukar2 makanan dgn jiran2..huh mmg sronok sgt tambahan pula bila tau jiran 2 masak lain dr yg lain..hehe :)
Dulu:~ Bertukar2 makanan dgn jiran2 dan MORE beramai2..
Sekarang:~ Makan sendiri & bersama kawan2..nak tukar makanan pun xkenal jiran..ermmmm..


Dulu:~ Selalu mengikuti program bertadarus beramai2 disekolah & mengikuti ceramah2 agama..walaupun tidak menghayati sepenuhnya..(-_-) (yelah budak2)
Sekarang:~ Hanya membaca Al-Quran sendiri dirumah..

Walaubagaimana cara sekalipun kite berpuasa, niat & penghayatan kena lah betul..dari situ kite dapat rasakan ibadah puasa yg kite jalani sangat bermakna..
Dan semoga
Ramadhan kali ini dapat membentuk dan menjadikan kita menjadi peribadi yang dicintai oleh Allah dan mendapatkan kemudahan serta syafa'atnya di kehidupan ini..


No comments:

Post a Comment

ReHat Sini Jap